Αυτοί οι προσδιορισμοί έρχονται αυθόρμητα στο μυαλό προσπαθώντας να περιγράψω το AirHull 25 S, το οποίο βρίσκεται επάξια στην κορυφή της κατηγορίας του αποτελώντας ένα πραγματικό στολίδι της ελληνικής ναυπηγικής σχολής.
Κορυφαία κλάση, εξαιρετικός σχεδιασμός, μεγάλες επιδόσεις!
Απολαμβάνοντας τον σεβασμό και την εκτίμηση όλων όσων θέλουν να αποκαλούνται αντικειμενικοί και δεν διστάζουν να επιβραβεύουν τις αξιόλογες προσπάθειες, τα σκάφη της AirHull ξεχωρίζουν σε κάθε επίπεδο και είναι πραγματικά αδύνατον να διακρίνουμε κάποια ατέλεια όσο λεπτομερώς κι αν τα εξετάσουμε.
Τα άριστα διατηρημένα και γυαλισμένα καλούπια σε συνδυασμό με τη χρήση υλικών υψίστης ποιότητας και το αστείρευτο πάθος του κατασκευαστή για την παραγωγή άριστων προϊόντων είναι μερικά από τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν τη συνταγή της επιτυχίας.
Η κατηγορία των φουσκωτών σκαφών αυτού του μεγέθους ίσως είναι η πιο δημοφιλής στην αγορά, αφού συγκεντρώνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα χωρίς παράλληλα να επωμίζεται κάποια αρνητικά στοιχεία των μεγαλύτερων μεγεθών σε όρους κόστους, συντήρησης, κατανάλωσης καυσίμου, ευκολίας μεταφοράς και καθέλκυσης ή ανέλκυσης καθώς επίσης και της ανάγκης χρήσης δύο κινητήρων.
Ένας από τους βασικότερους λόγους που οδηγεί κάποιον στην κατηγορία των 7-8 μέτρων είναι πως ανάμεσα στις προτεραιότητές του βρίσκονται και τα μακρινά ταξίδια, με όσο το δυνατόν καλύτερη ποιότητα πλεύσης σε συνδυασμό με χαμηλές καταναλώσεις. Απαιτήσεις που, όπως θα διαπιστώσουμε παρακάτω, σαφώς ικανοποιεί το AirHull 25 S.
Το AirHull 25 S τρέχει πάνω στη γνωστή μας deep V γάστρα η οποία, με είσοδο πλώρη 52 μοίρες και deadrise στον καθρέφτη 24.5 μοιρών, χαρακτηρίζεται από δύο αεριζόμενα steps και την, μοναδική στον κόσμο, εφαρμογή της τεχνολογίας των dimples.
Ο άριστος σχεδιασμός των steps, τα οποία σε συνδυασμό με τα εκατοντάδες dimples που βρίσκονται στο μεγαλύτερο μέρος της γάστρας, οδηγούν στον κατάλληλο αερισμό και σε σημαντική μείωση των αντιστάσεων με αποτέλεσμα το AirHull να μπορεί να τρέχει γρήγορα χωρίς να ζητά πολλά καύσιμα και να καταγράφει μοναδικές επιδόσεις.
Σε κάθε πλευρά της γάστρας διακρίνουμε ένα μεσαίου μεγέθους chine και τρία παρατροπίδια, η αρνητική κλίση των οποίων μας εξασφαλίζει ένα απολύτως στεγνό κατάστρωμα ενώ μας δίνει τη δυνατότητα να επιχειρούμε αξιοσημείωτα απότομες στροφές χωρίς τάση πλαγιολίσθησης ακόμα και όταν τρέχουμε με μεγάλες ταχύτητες.
Ο συνδυασμός του μεγάλου πλάτους πέλματος και των έντονα αρνητικών μεσαίων παρατροπιδίων που καταλήγουν στον καθρέφτη βοηθούν στο άμεσο πλανάρισμα της γάστρας του AirHull 25 S και προσφέρουν την πολυπόθητη ευστάθεια που χρειαζόμαστε όταν αναπτύσσουμε μεγάλες ταχύτητες και η γάστρα ισορροπεί στο πρυμνιό τμήμα της.
Στο κατάστρωμα
Ο κομψός σχεδιασμός του καταστρώματος αλλά και η απόλυτη αρμονία όλων των στοιχείων που το συνθέτουν εξασφαλίζουν τη μέγιστη δυνατή λειτουργικότητα αναδεικνύοντας παράλληλα τον sport χαρακτήρα του AirHull 25 S.
Η καλαίσθητη κονσόλα βρίσκεται κεντρικά τοποθετημένη αφήνοντας μεγάλο χώρο δεξιά και αριστερά της για την άνετη μετακίνηση των επιβατών.
Η κλίση του πίνακα των οργάνων είναι ιδανική εξασφαλίζοντας την άμεση επιθεώρησή τους τόσο από τον κυβερνήτη όσο και από τον συγκυβερνήτη.
Το χειριστήριο του κινητήρα βρίσκεται κεντρικά τοποθετημένο, φωλιασμένο στον δικό του ξεχωριστό χώρο, ενώ το τιμόνι στην αριστερή πλευρά της κονσόλας. Ακριβώς πάνω από το τιμόνι υπάρχουν τα όργανα του κινητήρα και το GPS ενώ δεξιότερα βρίσκονται σε σειρά τοποθετημένοι οι ηλεκτρικοί διακόπτες.
Ακόμα και ο σχεδιασμός των χειρολαβών που βρίσκονται δεξιά και αριστερά στην κονσόλα είναι ιδανικός προσφέροντας την απαραίτητη στήριξη για κυβερνήτη-συγκυβερνήτη.
Αξίζει να σημειώσουμε πως η βάνα επιλογής των ντεπόζιτων καυσίμου βρίσκεται στα δεξιά και λίγο χαμηλότερα από το χειριστήριο, μέσα σε ειδική θυρίδα, και έτσι δεν είμαστε αναγκασμένοι να πηγαίνουμε πίσω κάθε φορά που θέλουμε να αλλάξουμε την παροχή μας.
Χαμηλότερα στην κονσόλα είναι ενσωματωμένο το υποπόδιο το οποίο είναι επενδυμένο με αντιολισθητικό υλικό και έχει την κατάλληλη κλίση για την ξεκούραση των ποδιών όταν οδηγούμε καθιστοί.
Το εσωτερικό της κονσόλας έχει ύψος 1.75μ και μπορεί να υποδεχθεί με άνεση τουαλέτα και δεύτερη ντουζιέρα. Η πρόσβασή του είναι δυνατή από την πρόσθια πλευρά της όπου βρίσκεται η ανακλινόμενη πόρτα διαστάσεων 50cm x 90cm, η οποία φέρει ενσωματωμένο κάθισμα.
Τα δύο ανεξάρτητα, πολυεστερικά bucket καθίσματα οδηγού-συνοδηγού δένουν πολύ αρμονικά με την κονσόλα αλλά και με τη συνολική αισθητική του σκάφους, έχουν ιδανική απόσταση από το πιλοτήριο και αφήνουν μεγάλο ελεύθερο χώρο γύρω τους για την απρόσκοπτη κίνηση των επιβατών.
Είναι αποτέλεσμα αποκλειστικής συνεργασίας της AirHull με την Νταής inox, προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη ενώ διαθέτουν μηχανισμό απόσβεσης των κραδασμών και δυνατότητα ρύθμισης σκληρότητας και ύψους.
Και τα δύο καθίσματα έχουν στην πίσω τους πλευρά ανοξείδωτες χειρολαβές για την στήριξη των επιβατών όταν αυτοί επιθυμούν να ταξιδεύουν όρθιοι.
Στο χαμηλότερο σημείο τους φιλοξενούνται δύο ιδιαίτερα χρήσιμοι αποθηκευτικοί χώροι, ενώ στην αριστερή πλευρά του καθίσματος του κυβερνήτη υπάρχει ειδική υποδοχή για πυροσβεστήρα και στην δεξιά πλευρά του καθίσματος του συγκυβερνήτη βρίσκονται οι ανοξείδωτες τάπες πληρώσεων των ρεζερβουάρ.
Μπροστά από την κονσόλα υπάρχει αρκετός χώρος για την ελεύθερη κίνηση των επιβατών, και ακολουθεί η πολυεστερική υπερκατασκευή όπου βρίσκεται το μεγάλο ταμπούκι της πλώρης, το οποίο αποκαλύπτεται όταν ανοίξουμε τα δύο ανεξάρτητα πορτάκια της οροφής της.
Εδώ είναι τοποθετημένο και το ντεπόζιτο νερού, χωρητικότητας 150 λίτρων. Με την κατάλληλη προέκταση, το sun bed της πλώρης έχει διαστάσεις 1.95μ x 1.50μ και είναι ικανό να φιλοξενήσει με άνεση δύο ενήλικες.
Στην πολυεστερική πλώρη συναντούμε την δελφινιέρα η οποία είναι πολύ έξυπνα σχεδιασμένη και στρωμένη με αντιολισθητικό υλικό.
Οι δέστρες βρίσκονται τοποθετημένες πλευρικά και ο εργάτης εσωτερικά, αφήνοντας ελεύθερο πάτημα χωρίς κανένα εμπόδιο, διευκολύνοντας έτσι την άνετη και ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση από το σκάφος.
Ο ηλεκτρικός εργάτης αποκαλύπτεται εάν ανοίξουμε το μεγάλο πορτάκι που βρίσκεται στην οροφή της δελφινιέρας. Αριστερά βρίσκονται η ανοξείδωτη τάπα πληρώσεως νερού και οι διακόπτες του εργάτη ενώ το στρίτσο έχει πολύ μεγάλο βάθος για την υποδοχή της αλυσίδας.
Ο πρυμνιός καναπές είναι τετραθέσιος και φιλοξενεί τρεις ανεξάρτητους αποθηκευτικούς χώρους. Κεντρικά βρίσκεται ο ειδικά διαμορφωμένος και αυτοστραγγιζόμενος χώρος για την υποδοχή ψυγείου χωρητικότητας 55 λίτρων, ενώ δεξιά και αριστερά του βρίσκονται οι στεγανοί χώροι υποδοχής των μπαταριών του σκάφους.
Αμέσως προς τα πίσω υπερυψώνεται το πρυμνιό sundeck με συνολικό πλάτος 2.10 μέτρων και μήκος 95 εκατοστών. Από κάτω βρίσκεται ο μεγαλύτερος αποθηκευτικός χώρος του σκάφους όπου φιλοξενείται η αντλία σεντίνας, η πρεσοστατική αντλία της ντουζιέρας και ένα μέρος της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, η οποία είναι άριστα σχεδιασμένη και προστατευμένη με plexiglas.
Στη θάλασσα
Το AirHull 25 S δεν είναι ένα νέο μοντέλο αφού βρίσκεται στην παραγωγή εδώ και αρκετά χρόνια. Ο λόγος που μας προκάλεσε να το δοκιμάσουμε ήταν πως για πρώτη φορά φορούσε την 300hp Yamaha στον καθρέφτη του, ενώ τα ρεζερβουάρ του ήταν φτιαγμένα από αλουμίνιο μειώνοντας κάποια κιλά από το συνολικό βάρος του σκάφους.
Είχαμε το AirHull 25 S στη διάθεσή μας μια ολόκληρη μέρα γεγονός που μας έδωσε τη δυνατότητα να μελετήσουμε καλύτερα τη συμπεριφορά της γάστρας του και έτσι να είμαστε περισσότερο αντικειμενικοί στην κρίση μας. Την ημέρα της δοκιμής μας είχαμε την τύχη να έχουμε έναν γεμάτο 4άρη και έτσι θα μπορούσαμε να αξιολογήσουμε επίσης και την ποιότητα της πλεύσης του.
Αρχικά, περιοριστήκαμε σε κοντινές βόλτες βάζοντας την πλώρη μας αντιμέτωπη με κάθε κατεύθυνση κυματισμού, χωρίς να πιέζουμε το σκάφος στα όριά του. Θέλαμε πρώτα να πάρουμε μια πρώτη αίσθηση της συνεργασίας της γάστρας του AirHull 25 S με τον 300hp κινητήρα της Yamaha σε συνδυασμό με το ύψος τοποθέτησης και την HS4 15" x 21" τετράφτερη προπέλα που είχαμε φορέσει. Η ύπαρξη του 6-ιντσου power lift στον καθρέφτη του σκάφους μας έδινε τη δυνατότητα να πειραματιστούμε αρκετά ώστε να καταλήξουμε στο καλύτερο δυνατό set-up.
Για ακόμα μια φορά γίναμε μάρτυρες της εξαιρετικής πλεύσης του AirHull, η γάστρα του οποίου ανταποκρινόταν περίφημα σε κάθε κατεύθυνση κυματισμού.
Η στιβαρή κατασκευή, η εξαιρετική ευελιξία, η σταθερότητα ακόμα και στις απότομες στροφές, η στεγνή και μαλακή πλεύση αποτέλεσμα της πολύ καλής σχεδίασης της γάστρας, είναι μερικά μόνο από τα βασικά χαρακτηριστικά του AirHull 25 S.
Επειδή όμως τα νούμερα, αν και είναι σχετικά και επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες, δεν παύουν να είναι ο καθρέφτης της απόδοσης κάθε σκάφους και σαφώς ο αντικειμενικότερος κριτής όλων, επισκιάζοντας πολλές φορές ακόμα και τα καλύτερα λόγια, ας δούμε μερικές από τις μετρήσεις μας.
Είναι αξιοσημείωτο πως η ταχύτητα πλαναρίσματος βρισκόταν σταθερά κάτω από τα 4 δευτερόλεπτα είτε είχαμε το lift στην χαμηλότερή του σκάλα είτε στη θέση 1 ή στη θέση 2. Ο χρόνος επιτάχυνσης από τους 0 στους 30 κόμβους ήταν κάτω από τα 8 δευτερόλεπτα με ύψος τοποθέτησης κινητήρα από τη θέση 0 έως τη θέση 2 του power lift. Τα παραπάνω νούμερα είναι ιδιαίτερα χαμηλά και εντυπωσιακά υποδηλώνοντας από μόνα τους εκρηκτικές επιταχύνσεις.
Με 4 bf στην πλώρη μας, τρία άτομα και 120 λίτρα καύσιμα, το σκάφος στεκόταν πλαναρισμένο στις 1900 με 2000 στροφές διατηρώντας μια σταθερή ταχύτητα 9 κόμβων, μια πραγματικά μεγάλη επίδοση που πολύ σπάνια θα την δούμε σε άλλα σκάφη. Και είναι αλήθεια πολύ σημαντικό να είμαστε ικανοί να ταξιδεύουμε πλαναρισμένοι σε χαμηλές ταχύτητες, για πολλές ώρες με άσχημο καιρό, γεγονός που συνεπάγεται μικρές καταναλώσεις και ιδιαίτερα άνετες πλεύσεις.
Στις 3100 στροφές η ταχύτητα ταξιδιού κυμαινόταν από 25 με 27 κόμβους, ανάλογα με τον καιρό, με κατανάλωση που έπεφτε ακόμα και κάτω από το ένα λίτρο ανά ναυτικό μίλι. Το αξιοσημείωτο βέβαια, δεν είναι μόνο η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου αλλά το γεγονός πως η γάστρα του AirHull 25 S στεκόταν πολύ ψηλά στο νερό και διατηρούσε ιδανική γωνία πλεύσης παρά τις χαμηλές στροφές του κινητήρα, όταν πολλά σκάφη σε αυτές τις στροφές ταξιδεύουν σχεδόν βουλιαγμένα με έντονη τάση ορθοπλωρίσματος. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως με τις συγκεκριμένες ταχύτητες και το στροφόμετρο να δείχνει 3100 με 3200 στροφές ταξιδεύαμε για μισή ώρα περίπου απολαμβάνοντας πραγματικά την μαλακή και ανάλαφρη πλεύση του AirHull 25 S.
Μετά τις 3200 σ.α.λ. η ροπή της Yamaha ήταν εκρηκτική και αρκούσε ένα απλό άγγιγμα της μανέτας για να μας κολλήσει πίσω, στις πλάτες των καθισμάτων. Βέβαια, η εκρηκτική απόκριση στο γκάζι δεν είναι προιόν μόνο των τεράστιων αποθεμάτων ροπής της Yamaha στις χαμηλές στροφές αλλά και αποτέλεσμα του συνδυασμού της με την τετράφτερη προπέλα και της πολύ καλής γεωμετρίας της γάστρας του AirHull 25 S, η οποία στέκεται ψηλά στο νερό στις συγκεκριμένες στροφές γεγονός που σημαίνει μειωμένα βρεχάμενα και σημαντικό περιορισμό της ολίσθησης της προπέλας. Ο άριστος συνδυασμός όλων των παραπάνω παραγόντων φανερώνει ένα πολύ καλό ταίριασμα που απογειώνει τις επιδόσεις.
Στις 3500 στροφές η ταχύτητά μας ήταν 31 κόμβοι καίγοντας 1.1 λίτρο το ναυτικό μίλι ενώ στις 4000 στροφές ταξιδεύαμε με 35 κόμβους καίγοντας 1.28 λίτρα ανά ναυτικό μίλι. Με άλλα λόγια, είμαστε ικανοί να καλύπτουμε γρήγορα μια απόσταση 100 ναυτικών μιλίων καταναλώνοντας περίπου 100 λίτρα.
Στο WOT, ο κινητήρας έφτασε στις 5700 σ.α.λ. και η ταχύτητά μας στους 52.2 κόμβους. Αυτό όμως που ήταν αξιοσημείωτο είναι πως αν και το σκάφος ήταν όλο έξω από το νερό, η ευστάθειά του ήταν εξαιρετική χωρίς σημάδια διατοιχισμού, γεγονός που οφείλεται εν πολλοίς στο φαρδύ πέλμα και στην έντονα αρνητική κλίση των χαμηλότερων παρατροπιδίων, τα οποία βοηθούν τη γάστρα να συγκρατεί τα ελάχιστα νερά της στις υψηλές ταχύτητες.
Σημαντικό ρόλο βέβαια, παίζει και η κατανομή των φορτίων αλλά και το άριστα ζυγισμένο σκάφος το οποίο αποτελεί καταλυτικό παράγοντα ιδιαίτερα στις στεπάτες γάστρες. Και το άριστο ζύγισμα του AirHull 25 S δεν αποτελεί βέβαια τυχαίο γεγονός αλλά κρύβει ατέλειωτες ώρες μελέτης, προσπάθειας και δοκιμών στη θάλασσα.
Από περιέργεια και μόνο, στο τέλος της δοκιμής μας, σηκώσαμε τον κινητήρα στη θέση 5 του power lift για να δούμε την συμπεριφορά του σκάφους σε αυτό το ύψος. Τα αρπάγματα και οι εξαιρετικές επιταχύνσεις ήταν επίσης εντυπωσιακά, ακόμα και στις 4000 στροφές, παρά την πολύ υψηλή τοποθέτηση και τη λειτουργία της προπέλας στην επιφάνεια του νερού, η οποία επέμενε να μην δείχνει ιδιαίτερα σημάδια αερισμού.
Με απόλυτη βεβαιότητα μπορούμε να πούμε πως η Yamaha F 300hp ταιριάζει ιδανικά με την γάστρα του AirHull 25 S, πετυχαίνοντας εκρηκτικές επιταχύνσεις. Είναι φανερό επίσης πως οι επιδόσεις του σκάφους μπορούν να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο εάν ταιριάξουμε μια 15 ¼" x 21" τρίφτερη Saltwater Series II προπέλα, αν αναλογιστούμε πως οι τρίφτερες προπέλες μας δίνουν συνήθως μικρότερες καταναλώσεις και μεγαλύτερη τελική ταχύτητα, ενώ ο κινητήρας θα ανεβάσει περίπου 150 στροφές περισσότερες.